2019 Grand Prix Motorcykel sæson
2019 Grand Prix motorcykel racing sæson var den 71. F.I.M. Road Racing World Championship sæson.
Efter 15 løb i verdensmesterskabet, tog Marc Márquez kørernes verdensmesterskab i Thailand og dette var hans 6. titel i GP-klassen, han havde på dette tidspunkt vundet 9 løb. Ved sæsonens slutning havde Márquez vundet 12 løb, han lavede også en ny rekord for antal point i en enkelt sæson, 420 points og 18 podier i 19 løb. De sidste 2 sæsoners nummer 2, Andrea Dovizioso, blev igen nummer 2 på, han opnåede 2 sejre, Maverick Viñales på sin Yamaha tog 3. pladsen, også med 2 sejre i sæsonen. De andre der tog sejre i sæsonen var Álex Rins og Danilo Petrucci. Francesco Bagnaia var regerende verdensmester i Moto-2, men kunne ikke forsvare sin titel da han rykkede op i Moto-GP klassen. I Moto-2 klassen fik de også en ny motor. Honda's CBR 600 RR motor, der havde været brugt i Moto2 siden 2010, blev afløst af Triumph's 765 cc (46.7 cu in) 3-cylindrede motor. Motoren er baseret på Triumph Street Triple RS 765. Moto-2 og Moto-3 klassen adopterede samme kvalifikations system som MotoGP, hvor kørere der slutter som nummer 15 eller lavere under de 3 træningskørsler, skal gennem en kvalifikation 1, de 4 hurtigste kørere her vil så deltage sammen med de 14 hurtigste fra træning i kvalifikation 2. 2019 MotoE sæsonen var den første sæson i MotoE World Cup (officielt hedder det FIM Enel MotoE World Cup af hensyn til sponsorer) for elektriske motorcykler.
I Marts, testede alle MotoE teams deres nye motorcykler på Circuito de Jerez, men den nybyggede garage, hvor alle motorcyklerne stod, blev ødelagt i en brand der startede omkring kl. 12:15 AM den 14. Marts. Dorna Sports igangsatte en undersøgelse om ulykken, ingen blev skadet i branden. Den resterende skemalagte træning blev aflyst. En ny før-sæson test blev gennemført i Juni og starten på deres sæson blev flyttet til det Tyske GP, de løb der skulle have været kørt på Jerez og Le Mans blev lavet om til dobbeltløb ved Misano og Valencia.
Team ændringer i Moto-GP
-
Tech 3 skiftede til KTM motorcykler, og sluttede dermed 20 års samarbejde med Yamaha. Det betød også at Tech 3 sponsor Monster Energy, blev afløst af Østrigske energi drik Red Bull.
-
Ángel Nieto Team slog sig sammen med SIC Racing Team, hvor de sammen kører 2 Yamaha YZR-M1 satellit cykler, de afløser dermed Tech 3 som Yamaha's satellit team under navnet Petronas SRT team.
-
EG 0,0 Marc VDS teamet valgte ikke at stille op i 2019 GP listen.
Team ændringer i Moto-2
-
Tech 3 skiftede konstruktør til KTM ligesom i MotoGP klassen, de havde indtil nu deltaget i Moto2 med deres eget stel.
-
MV Agusta vendte tilbage til Grand Prix racing efter 42 års fravær, de slog sig sammen med Forward Racing. Det betød samtidig at Suter trak sig ud af Moto2.
-
Tasca Racing Scuderia Moto2 skar ned til kun en motorcykel i teamet.
-
Marinelli Snipers Team trak sig ud af Moto2.
-
Ángel Nieto Team udvidede teamet til 2 motorcykler i Moto2.
Team ændringer i Moto-3
-
Marinelli Snipers Team udvidede til to motorcykler efter at teamet trak sig tilbage fra Moto2. De ændrede også navnet til Team O for 2019 sæsonen.
-
Max Biaggi's team, Max Racing Team, fik sin World Championship debut efter de lavede en aftale med Peter Öttl's race team, Südmetal Schedl GP Racing.
Kører ændringer i Moto-GP
-
Francesco Bagnaia rykkede op i MotoGP klassen, hos Pramac Racing. Han afløste Danilo Petrucci, der flyttede til Ducati Corse teamet, hvor han overtog sædet efter Jorge Lorenzo.
-
Andrea Iannone forlod Suzuki ved slutningen af 2018 sæsonen. Han flyttede til Aprilia, hvor han afløste Scott Redding, der flyttede til det Britiske Superbike Mesterskab. 2017 Moto3 Verdensmester Joan Mir overtog sædet efter Iannone hos Suzuki.
-
Miguel Oliveira rykkede op i MotoGP klassen, hos Tech 3, hvor han blev team makker med Malaysiske kører Hafizh Syahrin. Han er den første kører der er rykket hele vejen gennem klasserne i Red Bull KTM teams op til GP klassen, han har deltaget i Rookies Cup, Moto3 og Moto2 på KTM cykler.
-
Jorge Lorenzo forlod Ducati's fabriks team efter to sæsoner, og flyttede til Repsol Honda. Han afløste Dani Pedrosa, der trak sig tilbage efter 2018 sæsonen, han er nu testkører for KTM. Jorge Lorenzo annoncerede i slutningen af sæsonen, at han trækker sig tilbage fra race. Han vender dog tilbage i anden kapacitet end kører.
-
Johann Zarco forlod Tech 3 og flyttede til Red Bull KTM Factory Racing team. Han afløste Bradley Smith, der flyttede til MotoE World Cup.
-
Franco Morbidelli flyttede til Petronas SRT. Her blev han team makker med Fabio Quartararo.
-
Thomas Lüthi rykkede tilbage til Moto2 sammen med Dynavolt Intact GP team.
-
Efter at have kørt i MotoGP siden 2010, skiftede Álvaro Bautista til Superbike World Championship, hvor han kørte for Ducati.
-
Karel Abraham flyttede til Avintia Racing efter 2 sæsoner med Aspar Racing Team/Ángel Nieto Team.
-
Xavier Simeon skiftede til MotoE World Cup, stadig sammen med Avintia Racing.
Kører ændringer i Moto-2
-
Jorge Martín rykkede op i Moto2 med Red Bull KTM Ajo, hvor han overtog pladsen fra Miguel Oliveira der rykkede op i MotoGP med KTM Tech 3.
-
Joan Mir rykkede op i MotoGP til Team Suzuki Ecstar som teammate til Álex Rins i 2019.
-
Marco Bezzecchi og Philipp Öttl rykkede op i Moto2 med Red Bull KTM Tech 3, hvor de afløste Bo Bendsneyder og Remy Gardner, der flyttede til NTS RW Racing GP og SAG Team.
-
Thomas Lüthi vendte tilbage til Moto2 med Dynavolt Intact GP efter en sæson i MotoGP, han afløste Xavi Vierge, der flyttede til EG 0,0 Marc VDS.
-
Sam Lowes forlod Swiss Innovative Investors team og vendte tilbage til Gresini Racing. Lowes havde tidligere kørt for Gresini Racing i 2016 Moto2 & 2017 MotoGP sæsoner.
-
Jorge Navarro flyttede til Speed Up Racing, hvor han afløste Danny Kent.
-
Romano Fenati måtte trække sig fra 2019 sæsonen efter hans kontrakt med MV Agusta Reparto Corse Forward Racing Team blev anulleret på grund af en kontroversiel hændelse under 2018 San Marino Grand Prix. Han vendte tilbage til Moto3 med Marinelli Snipers team.
-
Nicolò Bulega rykkede op i Moto2 med Sky Racing Team VR46, hvor han afløste Francesco Bagnaia, der var flyttet til MotoGP med Pramac Racing.
-
Fabio Di Giannantonio rykkede op i Moto2 med Speed Up Racing, hvor han afløste Fabio Quartararo, der var rykket op i MotoGP.
-
Enea Bastianini rykkede op i Moto2 med Italtrans Racing Team, hvor han afløste Mattia Pasini.
-
Khairul Idham Pawi flyttede til Petronas Sprinta Racing, hvor han afløste Niki Tuuli, der var flyttet til MotoE World Cup.
-
Jake Dixon fik sin sæson debut med Ángel Nieto Team. Her er han sammen med Xavi Cardelús.
-
IDEMITSU Honda Team Asia har 2 helt nye kørere i 2019 sæsonen: Dimas Ekky Pratama og Somkiat Chantra, der begge rykkede op i CEV Moto2 og CEV Moto3.
-
Tetsuta Nagashima vendte tilbage til SAG Team, hvor han afløste Jules Danilo, der var flyttet til Supersport World Championship.
-
Dominique Aegerter skiftede team fra Kiefer Racing til Forward Racing. Han blev afløst af Lukas Tulovic, der tidligere havde kørt et par løb for ham i 2018.
-
Isaac Viñales forlod Moto2 til fordel for Supersport World Championship.
Kører ændringer i Moto-3
-
Philipp Öttl rykkede op i Moto2 med Red Bull KTM Tech 3.
-
Både Fabio Di Giannantonio og Jorge Martín rykkede op i Moto2, til Speed Up Racing og Red Bull KTM Ajo.
-
Raúl Fernández fik sin sæson debut med Ángel Nieto Team, hvor han afløste Andrea Migno der flyttede til Bester Capital Dubai.
-
Filip Salač fik sin sæson debut med Redox Prüstel GP som teammakker til Jakub Kornfeil, han afløste Marco Bezzecchi, der rykkede op i Moto2 med Red Bull KTM Tech 3.
-
Celestino Vietti fik sin sæson debut med Sky Racing Team VR46, hvor han afløste Nicolò Bulega der rykkede op i Moto2 med samme team.
-
Makar Yurchenko vendte tilbage til Moto3 med BOE Skull Rider Mugen Race.
-
John McPhee forlod CIP Green Power til fordel for Petronas Sprinta Racing, hvor han afløste Adam Norrodin, der flyttede op til CEV Moto2 European Championship med samme team.
-
Marcos Ramírez forlod Bester Capital Dubai til fordel for Leopard Racing, hvor han afløste Enea Bastianini, der rykkede op i Moto2 med Italtrans Racing Team.
-
Sergio García fik sin sæson debut med Estrella Galicia 0,0, hvor han afløste Arón Canet der flyttede til Max Racing Team.
-
Ai Ogura fik sin sæson debut med Honda Team Asia, hvor han afløste Nakarin Atiratphuvapat.
-
Gabriel Rodrigo forlod RBA Racing Team til fordel for Gresini Racing hvor han kørte sammen med rookie Riccardo Rossi.
-
Romano Fenati vendte tilbage til Moto3 med Team O efter en sæson i Moto2, hvor hans kontrakt med Forward Racing blev anulleret på grund af en kontroversiel hændelse under 2018 San Marino Grand Prix med Stefano Manzi.
-
Can Öncü fik sin sæson debut med Red Bull KTM Ajo, hvor han afløste Darryn Binder der flyttede til CIP Green Power. Öncü fik tilladelse til at køre til trods for han er under minimum alderen på 16, han fik speciel dispensation af Dorna efter han vandt Red Bull MotoGP Rookies Cup i 2018.
-
Tom Booth-Amos fik sin sæson debut med CIP Green Power.
Midt-sæson ændringer i Moto-GP
-
På grund af brækkede ryg-hvirvler, deltog Jorge Lorenzo ikke i det Tyske, Tjekkiske og Østrigske grandprix. Han blev afløst af Stefan Bradl.
-
På grund af en kraftig hjernerystelse, deltog Joan Mir ikke i det Østrigske og Britiske grandprix. Han blev afløst af Sylvain Guintoli ved Silverstone løbet.
-
Mika Kallio afløste Johann Zarco efter San Marino Grand Prixet, da Zarco valgte at forlade KTM teamet, efter en skuffende sæson.
-
Johann Zarco afløste Takaaki Nakagami efter Motegi Grand Prixet, da Nakagami skulle opereres i sin højre skulder.
-
Moto2 kører Iker Lecuona fik sin MotoGP debut lidt tidligt i sæsonen sidste løb, hvor han afløste Miguel Oliveira hos Tech3, Oliveira var blevet skadet under det Australske Grand Prix. Lecuona havde allerede fået kontrakt med Tech3 i MotoGP fra sæson 2020.
Midt-sæson ændringer i Moto-2
-
Augusto Fernández missede det Østrigske løb på grund af et styrt i det foregående race. Hans motorcykel blev kørt af Mattia Pasini.
-
Somkiat Chantra missede det Italienske og Tyske Grands Prix på grund af skader. Han blev afløst af Teppei Nagoe i Mugello.
-
Philipp Öttl missede det Tyske GP på grund af skader han fik i Assen.
-
Simone Corsi blev fyret af Tasca Racing på grund af dårlige resultater, han blev afløst af Mattia Pasini fra det Tjekkiske GP og frem.
-
Steven Odendaal blev fyret fra NTS RW Racing GP efter det Britiske GP. Simone Corsi afløste ham ved San Marino og Aragon GP, og derefter var det Jesko Raffin fra Thailand GP og frem.
-
Khairul Idham Pawi fik åbent brud på sin lille finger ved et styrt under Fredagens træning ved 2019 Spanske motorcykel Grand Prix. Han vendte tilbage ved 2019 Tjekkiske motorcykel Grand Prix, men blev igen skadet og missede resten af sæsonen. Under hans fravær blev han afløst af følgende kørere:
-
Mattia Pasini (Franske og Italienske GP)
-
Jonas Folger (Barcelona, Assen TT, Tyske, Tjekkiske og Østrigske GP)
-
Bradley Smith (Britiske GP)
-
Adam Norrodin (San Marino, Aragon, Thailand, Japan, Australien, Malaysia and Valencia GP)
Midt-sæson ændringer i Moto-3
-
Ryusei Yamanaka afløste Sergio García i det første løb på grund af alders begrænsning.
-
Vicente Pérez blev fyret på grund af dårlige resultater og blev afløst af Stefano Nepa fra det Hollandske TT og frem.
Regel ændringer i Moto-GP
Ved denne sæson blev en ny straf regel introduceret "Long Lap" straffen, der gives for at overskride banegrænsen eller hvis man kører for groft. Ved hver bane, er denne rute afmærket ved et sikkerheds område et sted på banen (som regel et afkørselsområde ved et sving). Enhver kører der bliver tildelt denne straf, skal køre gennem området inden for 3 omgange efter de har fået straffen.
Point tildeling
Point gives til de 15 første kørere. En kører skal gennemføre et løb for at få point.
Position |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Points |
25 |
20 |
16 |
13 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Verdens mester i de forskellige klasser
Klasse |
Navn |
Nationalitet |
MC mærke |
|
Moto-GP |
Marc Márquez |
Spanien |
Honda |
|
Moto-2 |
Alex Márquez |
Spanien |
Kalex |
|
Moto-3 |
Lorenzo Dalla Porta |
Italien |
Honda |
|
Moto-E |
Matteo Ferrari |
Italien |
Energica |
|