2019 Grand Prix Motorcykel sæson


2019 Grand Prix motorcykel racing sæson var den 71. F.I.M. Road Racing World Championship sæson.

Efter 15 løb i verdensmesterskabet, tog Marc Márquez kørernes verdensmesterskab i Thailand og dette var hans 6. titel i GP-klassen, han havde på dette tidspunkt vundet 9 løb. Ved sæsonens slutning havde Márquez vundet 12 løb, han lavede også en ny rekord for antal point i en enkelt sæson, 420 points og 18 podier i 19 løb. De sidste 2 sæsoners nummer 2, Andrea Dovizioso, blev igen nummer 2 på, han opnåede 2 sejre,  Maverick Viñales på sin Yamaha tog 3. pladsen, også med 2 sejre i sæsonen. De andre der tog sejre i sæsonen var Álex Rins og Danilo Petrucci. Francesco Bagnaia var regerende verdensmester i Moto-2, men kunne ikke forsvare sin titel da han rykkede op i Moto-GP klassen. I Moto-2 klassen fik de også en ny motor. Honda's CBR 600 RR motor, der havde været brugt i Moto2 siden 2010, blev afløst af Triumph's 765 cc (46.7 cu in) 3-cylindrede motor. Motoren er baseret på Triumph Street Triple RS 765. Moto-2 og Moto-3 klassen adopterede samme kvalifikations system som MotoGP, hvor kørere der slutter som nummer 15 eller lavere under de 3 træningskørsler, skal gennem en kvalifikation 1, de 4 hurtigste kørere her vil så deltage sammen med de 14 hurtigste fra træning i kvalifikation 2. 2019 MotoE sæsonen var den første sæson i MotoE World Cup (officielt hedder det FIM Enel MotoE World Cup af hensyn til sponsorer) for elektriske motorcykler.
I Marts, testede alle MotoE teams deres nye motorcykler på Circuito de Jerez, men den nybyggede garage, hvor alle motorcyklerne stod, blev ødelagt i en brand der startede omkring kl. 12:15 AM den 14. Marts. Dorna Sports igangsatte en undersøgelse om ulykken, ingen blev skadet i branden. Den resterende skemalagte træning blev aflyst. En ny før-sæson test blev gennemført i Juni og starten på deres sæson blev flyttet til det Tyske GP, de løb der skulle have været kørt på Jerez og Le Mans blev lavet om til dobbeltløb ved Misano og Valencia.

 

Team ændringer i Moto-GP

Team ændringer i Moto-2

 

Team ændringer i Moto-3

 

Kører ændringer i Moto-GP

Kører ændringer i Moto-2

 

Kører ændringer i Moto-3

 

Midt-sæson ændringer i Moto-GP

Midt-sæson ændringer i Moto-2

Midt-sæson ændringer i Moto-3

 

Regel ændringer i Moto-GP

Ved denne sæson blev en ny straf regel introduceret "Long Lap" straffen, der gives for at overskride banegrænsen eller hvis man kører for groft. Ved hver bane, er denne rute afmærket ved et sikkerheds område et sted på banen (som regel et afkørselsområde ved et sving). Enhver kører der bliver tildelt denne straf, skal køre gennem området inden for 3 omgange efter de har fået straffen.

Point tildeling

Point gives til de 15 første kørere. En kører skal gennemføre et løb for at få point.

Position
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 8 
 9 
 10 
 11 
 12 
 13 
 14 
 15 
Points
25
20
16
13
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

 

Verdens mester i de forskellige klasser

Klasse
Navn
Nationalitet
MC mærke
Moto-GP
Marc Márquez
Spanien
Honda
Moto-2
Alex Márquez
Spanien
Kalex
Moto-3
Lorenzo Dalla Porta
Italien
Honda
Moto-E
Matteo Ferrari
Italien
Energica